Sól kuchenna – czyniąc z przyjaciela wroga

Sól kuchenną można znaleźć w każdej kuchni – doprawia smak i konserwuje żywność. Stosowana jest codziennie i nie wyobrażamy sobie życia bez niej. Jak się okazuje, spożywamy ją nadal w znacznie za dużych ilościach, nie myśląc o konsekwencjach zdrowotnych „przedawkowania”. Kiedy skutki złej diety nas dosięgają – zwykle jest już za późno.

Sól kuchenna należy do najbardziej popularnych przypraw i środków konserwujących na świecie. Niestety nadal, mimo apeli specjalistów, spożywana jest w nadmiernych ilościach, nie tylko przez osoby dorosłe, ale również jak się okazuje – przez dzieci.

Sól szkodzi – każdy to wie, większość o tym zapomina

Nadmiar soli prowadzi do wielu poważnych powikłań zdrowotnych takich jak niedotlenienie mózgu – które może przyczynić się do demencji i udaru mózgu, rak żołądka, zatrzymanie wody w organizmie, nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca, a nawet osteoporoza. Co więcej – zaburza również metabolizm tkanki tłuszczowej, zwiększając ryzyko nadwagi i otyłości. Nadmiar soli w diecie dziecka (zwłaszcza w pierwszych trzech latach życia) zwiększa ryzyko nadciśnienia w przyszłości, a nawet może hamować proces dojrzewania.

Dopuszczalna dawka chlorku sodu w codziennej diecie człowieka to około 5-6 gramów – to równowartość jednej płaskiej łyżeczki. Jeszcze mniej soli oczywiście powinny spożywać dzieci (do 1,9 g).
Niestety ze statystyk wynika, że przeciętny Polak spożywa jej nawet dwa-trzy razy więcej każdego dnia. Skąd tak duże różnice, nawet u osób, które starają się używać tego składnika w ograniczonych ilościach? Zapominamy, że zużycie dzienne to nie tylko sól, której używamy w kuchni. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z wysokiej zawartości soli w gotowych produktach spożywczych takich jak pieczywo, wędliny, sery, gotowe sosy, konserwy, ryby, dania typu instant. Są one źródłem nawet 40-80 % soli codziennej diety.

Wyeliminować wroga?

Czy nie łatwiej byłoby całkiem wykluczyć sól z diety człowieka? Jak się okazuje – nie do końca. Chlorek sodu jest substancją niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bierze udział w
trawieniu, wspomaga zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej, a także reguluje poziom nawodnienia ciała. Ponadto bierze również udział w funkcjonowaniu mięśni i przewodzeniu impulsów nerwowych.

Jak walczyć z nadmiarem soli w diecie? Ograniczać jej zużycie do niezbędnego minimum podczas gotowania i doprawiania potraw. Szukać naturalnych zamienników smakowych, takich jak zioła, uważać na substytuty soli, które mogą mieć jeszcze gorsze działanie. Dbać o właściwe nawodnienie organizmu. Czytać z uwagą etykiety gotowych produktów – wybierać je mądrze i świadomie.

 

Love Natura – Kochamy to, co naturalne!

Spodobał Ci się nasz artykuł? Udostępnij go znajomym!
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
https://lovenatura.pl/czyniac-przyjaciela-wroga-sol-kuchenna/
Twitter
INSTAGRAM

Agnieszka Matuszewska

Zawsze staram się być jak najbliżej natury i to z niej czerpać siłę. Uwielbiam zwierzęta, kocham zieleń, wolną przestrzeń i kontakt z przyrodą. Jestem mgr Biotechnologii. Interesuję się zdrowym odżywianiem i medycyną naturalną. Zdając sobie sprawę z tego jak wygląda dzisiejszy przemysł, staram się wszystko (co jestem w stanie) przygotowywać sama, z naturalnych składników - od uprawy własnych warzyw począwszy, po wyrób wędlin, kosmetyków, środków czystości. Kocham gotować. Cały czas uczę się medycyny naturalnej i ziołolecznictwa. W wolnych chwilach poszerzam również swoje umiejętności w tematyce rękodzieła i DIY. Prywatnie, jestem mamą dwóch cudownych, pełnych energii maluchów, w których chcę zaszczepić miłość do natury.

Podoba Ci się nasza strona? Podziel się nią ze znajomymi :)