Kalendarz sezonowy – co i kiedy jeść? Jedz sezonowo!

Jedzenie produktów sezonowych to nie tylko ulga dla portfela, ale przede wszystkim szansa na zdrowe i smaczne życie. Kalendarz sezonowy jest zbiorem, w którym znajdziemy informacje na temat tego, kiedy i co spożywać, aby być zdrowym przez cały rok i żyć w zgodzie z naturalnym cyklem natury.

 

Kalendarz sezonowy – każdy miesiąc ma swoje własne produkty

Zdrowe odżywianie wymaga spożywania owoców i warzyw regularnie przez cały rok. Kalendarz sezonowy zawiera listę produktów, które warto spożywać w poszczególnych miesiącach roku. O zdrowe i świeże warzywa pochodzące z działki, lub sprawdzonego źródła najłatwiej jest w miesiącach letnich. Wówczas są one świeże, mają przepiękny zapach i jeszcze lepszy smak. Mają również moc wartości odżywczych i cennych witamin, które są nam potrzebne. Nie tylko latem jednak możemy jeść zdrowo i sezonowo. Jesień i wiosna to także świetny czas na pyszne, zdrowe i pełne witamin warzywa i owoce. Najtrudniej o sezonowość zimą, ale i tu można znaleźć ciekawe produkty – zwłaszcza jeśli zadbamy o to wcześniej.

Jak jeść zdrowo?

Warzywa i owoce niesezonowe bardzo często sprowadzane są z innych krajów. Nie tylko cena powinna nas tutaj skutecznie odstraszać. Są one bardzo często hodowane w szklarniach, stosuje się przy ich uprawie mnóstwo sztucznych nawozów, a co za tym idzie mają o wiele mniej witamin i składników odżywczych niż te, spożywane w sezonie. Kalendarz sezonowy pomoże nam sprawdzić, kiedy jest sezon na produkty, które najbardziej lubimy i w jakim czasie najlepiej je zdobyć. Zapomnijmy o truskawkach w grudniu! Zbyt długie przechowywanie oraz transport owoców i warzyw znacznie zmniejsza zawartość składników odżywczych. Produkty takie są ponadto często zabezpieczone substancjami chemicznymi, których zadaniem jest ochrona przed zepsuciem – nie wpływa to pozytywnie na nasz organizm. Sztuczne dodatki mogą powodować alergie i wiele groźnych chorób.

Jeśli tylko mamy możliwość, uprawiajmy jak najwięcej warzyw i owoców samodzielnie – w ogródkach działkowych, lub przydomowych ogrodach – wymaga to trochę pracy, ale dla zdrowia warto. Jeśli nie mamy możliwości samodzielnej uprawy, postawmy koniecznie na kupowanie w sprawdzonych punktach (najlepiej na bazarze lub w małych, dobrych, osiedlowych warzywniakach) sezonowych warzyw oraz owoców. Zrezygnujmy z supermarketów. Kupujmy warzywa luzem – nie zafoliowane. Im brudniejsze i „brzydsze” tym większa szansa na to, że są „naturalne”.

kalendarz sezonowy - jedz sezonowo!

Kalendarz sezonowy – a potrzeby organizmu

WIOSNA

Wiosna to czas, gdy świat roślin budzi się do życia po zimowym śnie. Pojawiają się pierwsze promienie słońca, pełną parą rusza wegetacja. Nasz organizm domaga się wzmocnienia – potrzebuje dużego zastrzyku witamin i cukru. Czas na nowalijki! Wybierzmy jednak koniecznie te ze sprawdzonego źródła – nie spieszmy się. Pamiętajmy, że sztuczne przyspieszanie dojrzewania działa negatywnie na wartości odżywcze produktów, a także może powodować u nas alergie.

LATO

Lato to najlepszy czas na pełne witamin warzywa i owoce.  Dostęp do nich jest bardzo łatwy. Ze względu na wysokie temperatury, zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na produkty zawierające dużo wody i niewiele kalorii. Soczyste i kolorowe warzywa i owoce to jest to! Jedzmy ich jak najwięcej i nacieszmy się obfitością smaków, kolorów i witamin. Nie zapomnijmy również o przetworach i mrożeniu – pomoże nam to przetrwać zimę.

JESIEŃ

Jesienią, kiedy pogoda przestaje być już sprzymierzeńcem naszego zdrowia, powinniśmy dostarczyć naszym organizmom odpowiednią dawkę witamin i minerałów. Jest to przede wszystkim czas na wszelkie warzywa dyniowate – królować na naszych talerzach powinny zatem dynie, cukinie, patisony. Są niskokaloryczne i pełne witamin, a więc bardzo zdrowe. Jesień to również czas na buraki i brokuły. Nie zapomnijmy o przetworach i mrożeniu – zima zbliża się wielkimi krokami!

ZIMA

Zima to czas kiedy nasz organizm potrzebuje ochrony przed chorobami. Potrzebujemy zdecydowanie więcej kalorii i cukru. Ciężko tu o produkty typowo sezonowe, jednak mamy stały dostęp do warzyw i owoców, które można długo przechowywać. Postawmy również na kiszonki – zawierają sporo witaminy C, która pomaga zwiększać odporność. Jedzmy również mrożonki i przetwory – najlepiej te przygotowane samodzielnie w sezonie.

Kalendarz sezonowy – miesiąc po miesiącu

Dostępność do owoców i warzyw uzależniona jest w dużej mierze od pory roku. Oczywiście, najzdrowsza żywność dostępna jest dla nas w miesiącach wiosenno-letnich, jednak i w zimie możemy zaopatrzyć się w cenne w składniki odżywcze produkty.

CAŁOROCZNE:

marchew, pietruszka korzeniowa, seler, ziemniaki, fasola, burak, kapusta, por, cebula, czosnek

Styczeń

Styczeń to głównie czas warzywa, które można długo przechowywać. Mamy do dyspozycji marchew, pietruszkę korzeniową, buraki, seler, ziemniaki, por, pasternak, jarmuż, topinambur, brukselkę, cykorię, brukiew.

Luty

Luty to dobry czas na hodowanie własnych kiełków, ziół i szczypiorku. Dostarczą nam one cennych witamin. W dalszym ciągu możemy spożywać warzywa, które można długo przechowywać. Postawmy na buraki, brukselkę, cykorię, a także na jarmuż i roszponkę.

Marzec

Marzec to miesiąc, w którym pojawia się już wczesna rzodkiewka (uwaga – tylko z pewnych źródeł!). Jedzmy dalej domowe kiełki, szczypiorek i zioła.

Kwiecień

Kwiecień to czas na nowalijki! Cieszmy się rzodkiewką i szparagami, a także szpinakiem i natką pietruszki.

Maj

Maj to miesiąc, kiedy nadal możemy cieszyć się smakiem rzodkiewek i szparagów. Dostępna jest już również botwinka, szpinak, sałata, szczaw, rukola, cebula dymka, koper i rabarbar.

Czerwiec

Czerwiec obfituje w truskawki, czereśnie, agrest, wiśnie, morele oraz pierwsze śliwki i porzeczki. Z warzyw w dalszym ciągu mamy smaczną rzodkiewkę, sałatę, szczaw, natkę pietruszki, pojawiają się pierwsze zbiory bobu, brokułów, cukinii, fasoli szparagowej (żółta, zielona), kalarepy, ogórków, młodego pora, liści selera, szpinaku oraz młodych ziemniaków.

Lipiec

Lipiec obfituje w wiele smacznych i niezwykle bogatych w składniki odżywcze owoców, m in. agrest, czereśnie, wiśnie, jeżyny, morele, wczesne brzoskwinie oraz nektarynki, truskawki, śliwki oraz porzeczki. Z warzyw na szczególną uwagę zasługuje botwinka, kalafior, kalarepa, marchewka, natka pietruszki, ogórek, por, bób, brokuły, cukinia, fasolka szparagowa, ogórki, groszek zielony, rzodkiewka, sałata, liście selera, szczaw, szparagi, szpinak, ziemniaki, koper włoski. Są już również pierwsze zbiory młodych buraków, papryki, oraz  pierwsze smaczne pomidory.

Sierpień

Sierpień podobnie jak pozostałe miesiące letnie obfituje w zdrowe owoce takie jak agrest, jagody, mirabelki, brzoskwinie, czereśnie, maliny, nektarynki, porzeczki, poziomki, śliwki. Z warzyw na szczególną uwagę zasługują pomidory, papryka, rzodkiewka, sałata, liście selera, ziemniaki, młoda kapusta, fasolka, marchewka, cukinia, kalarepa, kukurydza, brokuły, buraki, ogórki, dynia i jarmuż.

Wrzesień

Wrzesień to miesiąc, w którym zaczyna się kalendarzowa jesień. Z owoców na uwagę zasługują jabłka, pigwy, gruszki, jeżyny, maliny, porzeczki, winogrona, żurawina, dzika róża, bez czarny i oczywiście brzoskwinie. Z warzyw warto spożywać brokuły, fasolkę szparagową, kalafior, kapustę, marchewkę, natkę pietruszki paprykę,  pomidory, por, sałatę, liście selera, ziemniaki, szpinak, dynię i jarmuż.

Październik

Październik jest miesiącem, kiedy sezonowo możemy zjeść naprawdę wartościowe produkty. Z owoców warto zwrócić uwagę na aronię, śliwki, gruszki, winogrona, pigwę, żurawinę oraz maliny i borówki. Z warzyw warto jeść marchew, cebulę, brukselkę, dynię , paprykę, ziemniaki, seler, czosnek i kalafior.

Listopad

Listopad to miesiąc, w którym w szczególności poleca się owoce, takie jak gruszki, jabłka, pigwy, jeżyny, żurawinę oraz winogrona. Z warzyw szczególnie polecane są: ziemniaki ,dynia, kalafior, jarmuż, marchew, por, szpinak, natka pietruszki. 

Grudzień

Grudzień to miesiąc, w którym warto jeść nadal gruszki i jabłka. Postawmy również na owoce cytrusowe (teraz jest ich czas!) –mandarynki i pomarańcze. Jeśli chodzi o warzywa mamy do dyspozycji buraki, brukselki, dynie, marchewki, kapusta, natka pietruszki, ziemniaki, seler korzeniowy oraz jarmuż.

 

Nie ma sensu jeść np. truskawek w styczniu, ponieważ najlepiej smakują w czerwcu zerwane z krzaka rosnącego na działce lub kupione wprost ze straganu. Nie kupujmy rzodkiewki w listopadzie. Sezonowe produkty to nie tylko gwarancja smaku ale i zdrowia.  Jedzmy w zgodzie z cyklem natury – to ona wie, co i kiedy dla naszych organizmów jest najlepsze. Kalendarz sezonowy to sposób na to, by jeść smacznie i zdrowo od wiosny do zimy. Wersję pdf kalendarza sezonowego możesz ściągnąć tutaj.

 

Love Natura – Kochamy to, co naturalne!

Spodobał Ci się nasz artykuł? Udostępnij go znajomym!
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
https://lovenatura.pl/kalendarz-sezonowy-jesc-jedz-sezonowo/
Twitter
INSTAGRAM

Agnieszka Matuszewska

Zawsze staram się być jak najbliżej natury i to z niej czerpać siłę. Uwielbiam zwierzęta, kocham zieleń, wolną przestrzeń i kontakt z przyrodą. Jestem mgr Biotechnologii. Interesuję się zdrowym odżywianiem i medycyną naturalną. Zdając sobie sprawę z tego jak wygląda dzisiejszy przemysł, staram się wszystko (co jestem w stanie) przygotowywać sama, z naturalnych składników - od uprawy własnych warzyw począwszy, po wyrób wędlin, kosmetyków, środków czystości. Kocham gotować. Cały czas uczę się medycyny naturalnej i ziołolecznictwa. W wolnych chwilach poszerzam również swoje umiejętności w tematyce rękodzieła i DIY. Prywatnie, jestem mamą dwóch cudownych, pełnych energii maluchów, w których chcę zaszczepić miłość do natury.

Podoba Ci się nasza strona? Podziel się nią ze znajomymi :)