Zdrowe odżywianie – jak i od czego zacząć?

Codziennie powtarzasz sobie, że „od jutra” rozpoczynasz zdrowe odżywianie? „Jutro” przekładasz i przekładasz na kolejne okazje? Brak motywacji? Brak wiedzy? A może zwyczajnie nie wiesz od czego zacząć? „Zdrowe odżywianie” to styl życia – nie da się go zmienić z dnia na dzień. Można jednak na początek wprowadzić pewne zasady, które pomogą nam ruszyć z miejsca. Najtrudniej jest zawsze wykonać pierwszy krok.

W telewizji trąbią o niezdrowej diecie, w internecie wszyscy są fit i cudowni i żywią się samą kaszą jaglaną, a Ty nie wiesz o co w tym wszystkim chodzi? Chciałbyś żyć zdrowiej – tak po prostu? Dla sylwetki, dla zdrowia, dla samopoczucia? 

Zdrowe odżywianie – czyli właściwie co i po co?

Zdrowie zaczyna się na talerzu. To, co wrzucamy w siebie każdego dnia, bezpośrednio przekłada się na funkcjonowanie naszego organizmu. Kiepska dieta prędzej, czy później odbije się na naszym zdrowiu – nie chodzi tylko o samą sylwetkę. Sylwetka to jedynie wierzchołek góry lodowej – nawet jeśli należysz do szczęśliwych osób, które mogą jeść wszystko, a i tak są szczupłe, nie zdajesz sobie sprawy z tego, jakie spustoszenie w Twoim organizmie może powodować nieprawidłowa dieta.

Jeśli czujesz się źle, nie masz energii, jesteś wiecznie zmęczony i podatny na choroby, pojawiają się u Ciebie alergie, problemy z układem pokarmowym – najprawdopodobniej źle się odżywiasz.

Zdrowe odżywianie jest ostatnio „modne” – warto jednak zainteresować się nie ze względu na modę, a dla własnego dobra.

zdrowe odżywianie - jak zacząć

Zdrowe odżywianie – jak zacząć?

No dobrze – podjąłeś decyzję, że stawiasz na zdrowe odżywianie. Ale od czego tak właściwie powinieneś zacząć? 

  1. Porządki w kuchni (punkt bolesny i przerażający) – w zdrowym odżywianiu stawiamy na produkty jak najmniej przetworzone – im mniej konserwantów, polepszaczy smaku i sztucznych dodatków, tym lepiej. Pozbywamy się w szczególności:
    1. Wszelkich zapasów słodyczy i słonych przekąsek, a także soków, dżemików, syropów itp.
    2. Gotowych dań typu fix, mrożonek typu pizze, frytki itp, sosów w proszku, kisielków, budyniów, galaretek w proszku itp.
    3. Dodatków smakowych typu sosy, ketchup, majonezy, itp., a także margaryn i mixów tłuszczowych
    4. Przypraw z glutaminianem sodu (płynne, kostki i proszkowane), produktów z syropem glukozowo-fruktozowym, aspartamem
    5. Kupnych płatków do mleka
  2. Woda – naucz się pić wodę. To wbrew pozorom banalnie proste, jednak wielu z nas o tym zapomina. Dobrze nawodniony organizm to podstawa zdrowego organizm. Pij każdego dnia około 2 litrów płynów. Pokochaj wodę – pełni wiele ważnych funkcji w Twoim organizmie.
  3. Ogranicz sól – używaj jej w kuchnia jak najmniej. Pamiętaj, że wiele produktów spożywczych zawiera już w sobie ogromne ilości soli. Ogranicz produkty wędzone, konserwy, i wysoko przetworzone.
  4. Postaw na warzywa – niech będą podstawą Twojej diety. Zawierają mnóstwo cennych składników odżywczych, których Twoje ciało potrzebuje.
  5. Ogranicz mięso – ogranicz, nie znaczy wcale wyeliminuj całkowicie. Po prostu ogranicz. Nie co dziennie. Nie pół kurczaka na posiłek. Nie najniższej klasy parówki. Postaw na jakość, nie ilość.
  6. Postaw na różnorodność. Największym wrogiem diety jest nuda. Próbuj nowych produktów, szukaj inspiracji ciekawych przepisów (tak – są również przepisy a pyszne dania do zrobienia w 5-10 minut), jedz kolorowo i różnorodnie.
  7. Postaw na zdrowe tłuszcze i dobre węglowodany.
  8. Postaw na zamienniki cukru. Biały cukier wyrzuć do kosza.
  9. Odkryj zioła – zaufaj ich mocy.
  10. Wyeliminuj używki. 
  11. Postaw na samodzielność – w  miarę możliwości staraj się aby Twoje jedzenie w jak największym stopniu wychodziło z „twoich rąk”. Upiecz dobrą, chudą wędlinę, postaw na domowe słodycze, itp Tylko wówczas będziesz mieć pełną kontrolę nad tym, co jesz.
  12. Jedz sezonowo – zaufaj naturze, ona wie co dla nas najlepsze.
  13. Nie zniechęcaj się. Zaczynaj stopniowo. Punkt po punkcie. Pamiętaj, że robisz to dla siebie i dla swojego zdrowia. Nikt o Ciebie nie zadba, jeśli nie zrobisz tego sam.
Spodobał Ci się nasz artykuł? Udostępnij go znajomym!
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://lovenatura.pl/zdrowe-odzywianie-jak-i-od-czego-zaczac/
Twitter
INSTAGRAM

Agnieszka Matuszewska

Zawsze staram się być jak najbliżej natury i to z niej czerpać siłę. Uwielbiam zwierzęta, kocham zieleń, wolną przestrzeń i kontakt z przyrodą. Jestem mgr Biotechnologii. Interesuję się zdrowym odżywianiem i medycyną naturalną. Zdając sobie sprawę z tego jak wygląda dzisiejszy przemysł, staram się wszystko (co jestem w stanie) przygotowywać sama, z naturalnych składników - od uprawy własnych warzyw począwszy, po wyrób wędlin, kosmetyków, środków czystości. Kocham gotować. Cały czas uczę się medycyny naturalnej i ziołolecznictwa. W wolnych chwilach poszerzam również swoje umiejętności w tematyce rękodzieła i DIY. Prywatnie, jestem mamą dwóch cudownych, pełnych energii maluchów, w których chcę zaszczepić miłość do natury.

Podoba Ci się nasza strona? Podziel się nią ze znajomymi :)