Jedz sezonowo – będziesz zdrowy i pełen energii!

Moda na zdrowe odżywianie wkroczyła do naszego świata na dobre. Wielu z nas zaczyna coraz częściej myśleć o tym co i dlaczego je. Jedzenie przestało być dla nas już tylko formą zaspokojenia głodu. Staje się czymś więcej. Jak więc jeść, aby być zdrowym i pełnym sił przez cały rok? Zasada jest prosta – jedz sezonowo!

Jedz sezonowo – na zdrowie!

Zdrowe odżywianie to trend, który w ostatnich latach stał się bardzo popularny. Taką modę (jako jedną z nielicznych) oczywiście szczerze polecamy. Wielu z nas stara się jeść coraz więcej warzyw i owoców, myśli o zdrowej i zbilansowanej diecie, dba o swoje ciało, czyta etykiety. Czy to wystarczy? Otóż niekoniecznie. Pamiętacie smak rozgrzanego letnim słońcem pomidora? Czy smakuje on tak samo wiosną? Pójdźmy o krok dalej – czy pomidor letni, jest tak samo zdrowy, jak pomidor wiosenny?

Jedz sezonowo – będzie to nie tylko ulga dla Twojego portfela, ale również szansa na zdecydowanie bardziej smaczne i zdrowe produkty. Sezonowe produkty, zwłaszcza te pochodzące z lokalnych upraw są szczególnie wartościowe i bogate w składniki odżywcze oraz witaminy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

jedz sezonowo
Jedz sezonowo – będzie to nie tylko ulga dla Twojego portfela, ale również szansa na zdecydowanie bardziej smaczne i zdrowe produkty.

Dlaczego warto postawić na lokalne, sezonowe warzywa i owoce?

  • Są łatwo dostępne – bez problemu kupisz je na lokalnym bazarze czy warzywniaku pod domem. Dodatkowo wspierasz lokalną gospodarkę.
  • Są tanie – lokalne produkty nie wymagają transportu, są świeże i niemalże „prosto z pola”.
  • Nie są „sztucznie doprawiane” – nie znajdziesz tutaj gratisów w postaci środków utrwalających, produkty nie są konserwowane, woskowane i pryskane – unikniesz więc licznych alergii i chorób.
  • Urozmaicasz dietę – nie jesz ciągle tego samego, jesz również produkty mniej popularne. Budujesz swój system odpornościowy.
  • Zyskujesz maksimum witamin i składników odżywczych – sezonowe owoce i warzywa mają ich przecież najwięcej, nigdy nie dorównają im produkty sprowadzane, czy hodowane w szklarniach. Długie przechowywanie również nie sprzyja zachowaniu wartości odżywczych warzyw i owoców – z czasem wartości odżywcze stają się zdecydowanie mniej cenne – zwiększa się w produktach zawartość cukrów prostych, tracą one jędrność, a witaminy i kwasy organiczne ulegają degradacji.
  • Wspierasz polskie rolnictwo.
  • Dostosowujesz się do rytmu natury – natura funkcjonuje na swoich własnych prawach i zasadach. Im bardziej się do nich zbliżysz, tym bardziej wyjdzie Ci to na zdrowie.

Jedz sezonowo – w zgodzie z naturą!

Wiosna to czas, gdy świat roślin budzi się do życia po zimowym śnie. Pojawiają się pierwsze promienie słońca, pełną parą rusza wegetacja. Nasz organizm domaga się wzmocnienia – potrzebuje dużego zastrzyku witamin i cukru. Czas na nowalijki! Wybierzmy jednak koniecznie te ze sprawdzonego źródła – nie spieszmy się. Pamiętajmy, że sztuczne przyspieszanie dojrzewania działa negatywnie na wartości odżywcze produktów, a także może powodować u nas alergie.

Lato to najlepszy czas na pełne witamin warzywa i owoce.  Dostęp do nich jest bardzo łatwy. Ze względu na wysokie temperatury, zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na produkty zawierające dużo wody i niewiele kalorii. Soczyste i kolorowe warzywa i owoce to jest to! Jedzmy ich jak najwięcej i nacieszmy się obfitością smaków, kolorów i witamin. Nie zapomnijmy również o przetworach i mrożeniu – pomoże nam to przetrwać zimę.

Jesienią, kiedy pogoda przestaje być już sprzymierzeńcem naszego zdrowia, powinniśmy dostarczyć naszym organizmom odpowiednią dawkę witamin i minerałów. Jest to przede wszystkim czas na wszelkie warzywa dyniowate – królować na naszych talerzach powinny zatem dynie, cukinie, patisony. Są niskokaloryczne i pełne witamin, a więc bardzo zdrowe. Jesień to również czas na buraki i brokuły. Nie zapomnijmy o przetworach i mrożeniu – zima zbliża się wielkimi krokami!

Zima to czas kiedy nasz organizm potrzebuje ochrony przed chorobami. Potrzebujemy zdecydowanie więcej kalorii i cukru. Ciężko tu o produkty typowo sezonowe, jednak mamy stały dostęp do warzyw i owoców, które można długo przechowywać. Postawmy również na kiszonki – zawierają sporo witaminy C, która pomaga zwiększać odporność. Jedzmy również mrożonki i przetwory – najlepiej te przygotowane samodzielnie w sezonie.

Przydatny kalendarz sezonowy, pomoże Ci wybierać mądrze, zdrowo i sezonowo.

 

Love Natura – Kochamy to, co naturalne!

Spodobał Ci się nasz artykuł? Udostępnij go znajomym!
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://lovenatura.pl/jedz-sezonowo-bedziesz-zdrowy/
Twitter

Źródło zdjęć:

Agnieszka Matuszewska

Zawsze staram się być jak najbliżej natury i to z niej czerpać siłę. Uwielbiam zwierzęta, kocham zieleń, wolną przestrzeń i kontakt z przyrodą. Jestem mgr Biotechnologii. Interesuję się zdrowym odżywianiem i medycyną naturalną. Zdając sobie sprawę z tego jak wygląda dzisiejszy przemysł, staram się wszystko (co jestem w stanie) przygotowywać sama, z naturalnych składników - od uprawy własnych warzyw począwszy, po wyrób wędlin, kosmetyków, środków czystości. Kocham gotować. Cały czas uczę się medycyny naturalnej i ziołolecznictwa. W wolnych chwilach poszerzam również swoje umiejętności w tematyce rękodzieła i DIY. Prywatnie, jestem mamą dwóch cudownych, pełnych energii maluchów, w których chcę zaszczepić miłość do natury.

Podoba Ci się nasza strona? Podziel się nią ze znajomymi :)