Jarmuż – superfood, który warto wprowadzić do diety na stałe

Jarmuż bez wątpienia należy do najzdrowszych roślin, jakie możemy spotkać. Jego dobroczynne działanie na organizm jest nieocenione. Jest smaczny i bardzo zdrowy. Ma więcej wit.C niż natka pietruszki, więcej wapnia niż mleko i więcej żelaza niż wołowina. Nie bez powodu zaliczany jest do żywności typu superfood.  

 

Jarmuż jest dwuletnią rośliną należącą do rodziny kapustowatych. Można spotkać klika odmian jarmużu – różnią się między sobą przede wszystkim kolorem liści i ich smakiem. Roślinę najlepiej zbierać późną jesienią i wczesną zimą – jest odporna na mróz i zbierana właśnie po przymrozkach smakuje najlepiej (traci goryczkę).

Świeży jarmuż możemy kupić bez problemu w całości (zwykle na bazarze lub w dobrych warzywniakach) lub w formie poszatkowanej i paczkowanej (supermarkety). Co więcej – jest to roślina, którą można w prosty sposób uprawiać w przydomowym ogródku.

Jeszcze do niedawna jarmuż był wykorzystywany głównie jako roślina ozdobna – przy dekorowaniu potraw. Dziś – zyskuje coraz większą popularność wśród miłośników zdrowego odżywiania.

jarmuż - polski superfood
Jarmuż to roślina, która powinna gościć na Twoim stole jak najczęściej.

Jarmuż – właściwości

Jarmuż uważany jest za superfood. Posiada bardzo wysoką zawartość istotnych dla naszego organizmu składników. Jest bardzo cennym źródłem białka, kwasu foliowego, a także witamin (głównie wit. K, wit. A i wit. C, a także wit. z grupy B.). Bardzo bogaty jest również w żelazo, wapń, potas, mangan i sulforafan, a także w bardzo aktywne przeciwutleniacze. Roślina ta jest także cennym źródłem błonnika, minerałów i makroelementów.

Bardzo ważną zaletą jarmużu jest jego zasadowość – należy do czołówki pokarmów działających alkalizująco na nasz organizm. Jest to także roślina niskokaloryczna – posiada niewiele cukrów i tłuszczy.

Działanie jarmużu na organizm człowieka

→ Zawiera zdecydowanie więcej wapnia niż mleko, dlatego powinny go spożywać przede wszystkim dzieci i osoby chorujące na osteoporozę.

→ Pomaga regulować ciśnienie krwi, dzięki wysokiej zawartości potasu i wapnia.

→ Zawiera więcej wit. C niż natka pietruszki. Wspiera odporność organizmu.

→ Dzięki dużej zawartości wit. K reguluje krzepnięcie krwi, łagodzi objawy obfitych mięsiączek.

→ Dzięki sporej dawce przeciwutleniaczy, aktywnie zwalcza wolne rodniki.

→ Ma działanie przeciwnowotworowe i przeciwzapalne.

→ Wspomaga trawienie i zapobiega zaparciom.

→ Ma więcej żelaza niż wołowina, dzięki czemu zapobiega anemii i jest idealny dla kobiet w ciąży.

→ Wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn.

→ Duże ilości luteiny, wit.A i beta-karotenu sprawiają, że jarmuż dobrze wpływa na wzrok.

→ Wzmacnia paznokcie i włosy, a także korzystnie wpływa na kondycję skóry.

Ma więcej wit.C niż natka pietruszki, więcej wapnia niż mleko i więcej żelaza niż wołowina.

Uwaga na haczyki

Mimo ogromnej ilości zalet, jarmuż ma niestety jednak również wady, na które należy zwrócić uwagę.

-> Zawiera sporo szczawianów, które mogą się przyczynić do powstawania kamieni nerkowych. Kwas szczawiowy tworzy ponadto z wapniem nierozpuszczalne kompleksy, przez co zmniejsza się wchłanianie wapnia i gromadzenie w kościach. 

-> Również osoby mające problem z tarczycą powinny uważać na duże ilości jarmużu w diecie. Zawiera on bowiem geitrogeny, które zaburzają metabolizm jodu.

Jak przyrządzić jarmuż?

Jarmuż możemy jeść zarówno na surowo, jak i po delikatnej obróbce termicznej. Idealnie nadaje się na składnik koktajli, możemy przygotować z niego smaczne chipsy, podać go w formie pesto, a także dodać do sałatek, zup, kotletów, zapiekanek, jajecznicy, itp. Sprawdzi się jako ciekawy dodatek do niemal każdej potrawy.

Jarmuż najwięcej cennych składników zachowuje spożywany na surowo. Bardzo dobrze, jeśli mocno go przed tym rozdrobnimy/pokroimy/zblendujemy. Zawiera on bowiem glukozynole, które w chwili rozdrabniania ścian komórkowych, przekształcane są w izotiocyjaniny. Związki te działają antynowotworowo i przeciwzapalnie, a ponadto wspomagają układ odpornościowy. 

Jeśli chcemy jarmuż dodać do zup lub innych potraw „na ciepło”, warto robić to na sam koniec gotowania (tak, aby obróbka termiczna nie trwała dłużej niż 3 minuty) – inaczej straci wiele cennych właściwości.

 

Love Natura – Kochamy to, co naturalne!

Spodobał Ci się nasz artykuł? Udostępnij go znajomym!
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://lovenatura.pl/jarmuz-superfood-ktory-warto-wprowadzic-do-diety-na-stale/
Twitter

Agnieszka Matuszewska

Zawsze staram się być jak najbliżej natury i to z niej czerpać siłę. Uwielbiam zwierzęta, kocham zieleń, wolną przestrzeń i kontakt z przyrodą. Jestem mgr Biotechnologii. Interesuję się zdrowym odżywianiem i medycyną naturalną. Zdając sobie sprawę z tego jak wygląda dzisiejszy przemysł, staram się wszystko (co jestem w stanie) przygotowywać sama, z naturalnych składników - od uprawy własnych warzyw począwszy, po wyrób wędlin, kosmetyków, środków czystości. Kocham gotować. Cały czas uczę się medycyny naturalnej i ziołolecznictwa. W wolnych chwilach poszerzam również swoje umiejętności w tematyce rękodzieła i DIY. Prywatnie, jestem mamą dwóch cudownych, pełnych energii maluchów, w których chcę zaszczepić miłość do natury.

Podoba Ci się nasza strona? Podziel się nią ze znajomymi :)