Daktyle – dlaczego warto je jeść?

Daktyle to owoce, które warto włączyć do diety. Nie tylko dodają energii, ale również zawierają wiele cennych składników odżywczych. Z powodzeniem zastępują biały cukier, nadając wypiekom i deserom słodki smak.

 

Daktyle znane są przede wszystkim sportowcom. Zawierają dużo cukrów prostych (aż 80% składu daktyli to cukry proste)., które są rozkładane w organizmie w szybkim tempie, dodając energii niezbędnej do intensywnych ćwiczeń fizycznych. Również spory udział potasu w daktylach ma znaczenie przy aktywności fizycznej. 

Po daktyle chętnie sięgają również osoby na diecie. Idealnie sprawdzają się one bowiem jako zamiennik białego cukru. Są dość kaloryczne, na co należy zwrócić uwagę, jednak zdecydowanie lepsze dla diety niż biały cukier.

Daktyle powinny być jednak spożywane nie tylko przez sportowców i osoby na diecie. Zawierają wiele cennych składników odżywczych, dlatego warto włączyć je do diety.

Daktyle – pochodzenie

Daktyle to owoce palmy daktylowej. Rośliny te rosną w południowo-zachodniej Azji, a także w północnej Afryce i północnej części Ameryki Północnej. Palmy daktylowe mogą osiągnąć nawet 25 metrów wysokości. Daktyle mają podłużny kształt, miękki  słodki miąższ, a także cienką, jadalną, ciemno-brązową skórkę. W środku znajdziemy dużą pestkę. 

daktylefot.: Photo by Rachael Gorjestani on Unsplash

Daktyle – skład

Poza cukrami prostymi, które stanowią aż 80% składu, w suszonych daktylach znajdziemy również spore ilości potasu, fosforu, wapnia, magnezu, miedzi, luteiny, żelaza i siarki, a także witamin: B1,B2, A, C i PP.

W daktylach znajdziemy również duże ilości błonnika i antyoksydantów, a także salicany.

Daktyle – właściwości

-> Ze względu na zawartość magnezu, polecane są osobom żyjącym w stresie. Magnez przyczynia się również do obniżenia ciśnienia krwi i poprawia pracę serca.

-> Mają działanie zasadotwórcze. Polecane są w walce z zakwaszeniem organizmu.

-> Poprawiają pracę jelit i zmniejszają ryzyko zachorowania na raka okrężnicy.

-> Są bogate w kwas foliowy – powinny  je spożywać osoby narażone na jego niedobory.

-> Dzięki zawartości naturalnych antyoksydantów, poprawiają odporność organizmu.

-> Salicany zawarte w daktylach mają działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe i przeciwzakrzepowe (działają podobnie do aspiryny).

-> Zawartość wit.A i luteiny wpływa korzystnie na wzrok.

-> Zmniejszają ryzyko rozwoju miażdżycy i zdecydowanie zmniejszają ryzyko powstawania zakrzepów.

-> Są bogatym źródłem żelaza – powinny być spożywane przez osoby narażone na niedobory tego pierwiastka.

-> Są źródłem tryptofanu, który jest prekursorem melatoniny.

Daktyle – na co zwrócić uwagę 

Kupując daktyle warto zwrócić uwagę, aby nie miały w składzie chemicznych „prezentów” w postaci beznoesanu sodu (E211), kwasu benzoesowego (E210), sorbinianu sodu (E201), sorbinianu potasu (E202) i nie były gazowane dwutlenkiem siarki (E220). Są to substancje konserwujące, które zaliczamy do dość silnych alergenów.

Na daktyle powinny uważać osoby z cukrzycą, a także z silną insulinoopornością. Mimo wysokiej kaloryczności, nie powinny z nich rezygnować osoby przebywające na diecie – jest to dobry substytut cukru białego. Ponadto po zjedzeniu daktyli długo odczuwalne jest uczucie sytości, dzięki czemu mogą nawet pomóc w odchudzaniu.

Spodobał Ci się nasz artykuł? Udostępnij go znajomym!
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://lovenatura.pl/daktyle-dlaczego-warto-je-jesc/
Twitter

Źródło zdjęć:

  • Daktyle: Photo by Rachael Gorjestani on Unsplash

Agnieszka Matuszewska

Zawsze staram się być jak najbliżej natury i to z niej czerpać siłę. Uwielbiam zwierzęta, kocham zieleń, wolną przestrzeń i kontakt z przyrodą. Jestem mgr Biotechnologii. Interesuję się zdrowym odżywianiem i medycyną naturalną. Zdając sobie sprawę z tego jak wygląda dzisiejszy przemysł, staram się wszystko (co jestem w stanie) przygotowywać sama, z naturalnych składników - od uprawy własnych warzyw począwszy, po wyrób wędlin, kosmetyków, środków czystości. Kocham gotować. Cały czas uczę się medycyny naturalnej i ziołolecznictwa. W wolnych chwilach poszerzam również swoje umiejętności w tematyce rękodzieła i DIY. Prywatnie, jestem mamą dwóch cudownych, pełnych energii maluchów, w których chcę zaszczepić miłość do natury.

Podoba Ci się nasza strona? Podziel się nią ze znajomymi :)